Virkat i vitt

Vita virkningar och hjärnspöken.

Äntligen lever familjen på 2000-talet!

Publicerad 2014-10-17 17:58:39 i Personligt, Virkat,

De flesta jag känner kommer inte att ha en aning om vad jag skriver nu. För de bor förmodligen i lägenhet eller hus som har fjärr/bergs-värme. Men vi har eldat med ved sedan vi flyttade till Villa Idbäcken. 
 
Många gånger har jag funderat över varför vi tar saker och ting för givet. Att leva i ett med naturen är viktigt eftersom det får oss att uppskatta de moderniteter som vi annars ser som självklara. Ta vår familj som exempel. För att vi skulle kunna duscha var vi tvungna att planera in det senast kvällen före, för att hinna värma upp pannan och vattnet så att det skulle gå att duscha varmt. Visst har det blivit i både kallvatten och pissljummet vatten många gånger, men jag har lärt mig mycket av detta! 
 
Som att veden inte hoppar in i källaren av sig själv. Eller att den inte kommer till gården av sig själv. Vill man ha den kluven och torr är den dyr. Kluven och fuktig lite billigare, men nästan omöjlig att elda. Sedan kan man alltid ta sånt som redan finns på gården, men då behöver det sågas upp och klyvas. Har man inte vedklyv får man klyva med yxa. Och till ett hus på minst 200 kvm har det tagit sin lilla tid.
 
Tills i förrgår. Då installerade vi äntligen den efterlängtade pelletsbrännaren vi köpte för ungefär ett år sedan. Säckarna med pellets i är tunga, men går fort att lasta in i källaren. Sedan häller man det i pelletsförrådet, tänder brännaren och tjoff så finns det värme och varmvatten. Igår hade vi 21 grader istället för 16 grader i köket på morgonen. Den enda gången det har hänt har varit de allra varmaste dagarna på sommaren! Jag är så lycklig, för detta innebär också att det blir mycket lättare att sköta hygienen som sig bör. Att bara kunna säga: "Jag hoppar in i duschen nu" utan att behöva tänka på om det finns varmvatten.
 
Allt det här gör det lättare för mig att lägga tid på annat. Som vad har jag inte kommit underfund om än, men jag pratar inte om virkningen i allafall. Även om det är det bästa sättet förutom min kurator, att få gå igenom tankar och bekymmer som eventuellt fastnat i hjärnan så försöker jag att hålla det på en "ickemanisk" nivå. Alla som känner mig vet väl att jag har en tendens till att fastna i det jag sysselsätter mig med så jag jobbar hårt på att göra saker med måtta.
 
Men jag har lärt mig hur underbart det är att göra KLART saker, vilken befrielse det är. Här kommer några exempel på det! 
 

Kommentarer

Postat av: SysterYster

Publicerad 2014-10-20 07:50:37

Jag kan inte låta bli att bli förundrad över hur förbaskat lika vi är ibland...ska nåt göras så ska det göras fullt ut, hela tiden.
Jag försöker också med att hålla allt på en "ickemanisk" nivå och det är banne mig inte lätt alla gånger! Har så många påbörjade projekt att det är skrämmande! :)
Du är så stark och modig, du erkänner saker för dig själv och världen som få skulle våga...du är en riktig inspirationskälla!
Jag är så glad över att du finns!

Svar: Men hjärtat. Jag vet att vi är lika och det känns som om jag är med dig varje dag trots att vi knappt aldrig ses. Vi är connectade på något sätt som rent fysiskt inte går att beskriva och det vet du också! =)
Men jag är inte stark och modig. Tvärtom. Jag känner mig liten och svag och har en lång väg kvar innan jag törs slänga mig ut i den stora vida världen igen. Om någonsin. Men tack för att du ser mig som en inspirationskälla!

Jag är glad att just DU finns. Så nu kommer du hit och hälsar på. Det är faktiskt inte sååå långt! Puss.
Ellie

Postat av: SysterYster

Publicerad 2014-10-23 12:20:29

Skulle vara jättekul att komma upp...skickar ett mejl till dig... puss!

Svar: Åh vad kul!
Ellie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ellie

Jag heter Ellinor och är 39 år. Jag använder virkningen som terapi. Sedan jag började virka har jag börjat ta upp saker för mig själv som jag tidigare tyckte var jobbigt att tänka på. Jag bor i Skutskär med min sambo i ett hus vi kallar för Villa Idbäcken. Tillsammans har vi fem barn som alla är lika mycket värda och älskade. Jag har Narkolepsi och kämpar varje dag med att försöka intala mig att jag duger som jag är. Och det gör jag. Trots att min verklighet inte alltid ser ut som din verklighet. Om du klickar på headern till bloggen kommer du till min webshop. Den är väl värd ett besök! Vill du nå mig kan du skicka epost till mig på: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela