Virkat i vitt

Vita virkningar och hjärnspöken.

Bloggutmaning 365 - fråga 10

Publicerad 2015-04-24 09:00:00 i Bloggutmaning 365, Personligt,

010. Tipsa om en lek du lekte som du tycker barn idag borde testa på också.
 

Oj. Det här var en rolig utmaning. Barnen idag har verkligen ingen fantasi. Det jag har märkt är att det är svårt att få dem att slita sig från datorer, tv och mobiltelefoner. Men när de väl kommit ut är det svårt att få in dem igen. Förutom tjejen här hemma, hon är verkligen en "ute"-tjej. Det känns skönt eftersom hon allt som oftast kan dra med de andra ut på lite galna upptåg.
 
Här kommer en tio i topp-lista på saker vi gjorde som barn, men även någon lek jag lärt mig som "vuxen".
 
  • Plats nummer 10.

    Kubb. Något jag fick lära mig för 20 år sedan när jag bodde på Gotland. Sjukt roligt. 

  • Plats nummer 9.

    Burken. Kurragömma med en twist. "BURKEN ÄR LÖS!"

  • Plats nummer 8.

    Kronan. Fast vi körde det oftast med femtioöringar. En gömmer kronan någonstans i handen och den andra ska gissa vilken hand. 

  • Plats nummer 7.

    Hoppa dubbelhopprep. Och när ni börjar tycka att det är för enkelt med dubbelhopprep, så testa att hoppa med ett vanligt hopprep i dubbelhoppen. Och när det bli för enkelt, rocka rockring.

  • Plats nummer 6.

    Skattjakt. Rita kartor och lägg ut skatter. Dela upp er i två lag om ni är fyra stycken. Och så ritar och gömmer ni åt varandra.

  • Plats nummer 5.

    Baka. Om ni inte är så gamla än, så gör kylda bakverk. Chokladbollar, eller havrebollar. Eller be mamma eller pappa att hjälpa er. Om ni bakar själva, se till att städa undan efter er. Mammor, framför allt, har en tendens till att bli sura och griniga om de får städa i köket efter andra. Men se till att spara en chokladboll eller två och tindra lite extra med ögonen så löser det sig ändå! =)

  • Plats nummer 4.

    Gör trolldeg och skapa era egna konstverk. Se till att lägga den överblivna degen i en tät plastpåse i kylskåpet så håller den sig länge. Glöm inte att du faktiskt kan skapa dina egna pärlor av till exempel trolldeg. Be din mamma eller pappa att hjälpa dig att härda degen i ugnen.

  • Plats nummer 3.

    Bygg en koja. Ut i skogen med er. Men inte för högt upp i trädet! Det finns väl inget härligare än att kunna sitta i sitt eget lilla hus och stirra ut över skogen och djuren? Och ha med fika och pynta med saker!

  • Plats nummer 2.

    Fixa en egen loppis. Sälj era gamla leksaker och köp nya för pengarna.

  • Plats nummer 1.

    Min absoluta favorit. Leta efter gamla spökhus. Bli förtrollade av tiden som gått och tiden som varit. Men gå aldrig in i gamla övergivna hus. Det kan hända att golvbrädor eller trappsteg sitter lösa. Ni ska alltid vara försiktiga. Tänk er gamla historier som huset gått igenom, vilka som bott där. Och vilka som kanske fortfarande finns kvar... men inte syns...
Nu ska jag fixa klart i mina grabbars rum som jag håller på att möblera om - igen - men för sista gången. Nu ska jag banne mig bli klar med något. Jag är urusel på att färdigställa saker. Men bra på att påbörja! =)
 
 
Här bor vi! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ellie

Jag heter Ellinor och är 39 år. Jag använder virkningen som terapi. Sedan jag började virka har jag börjat ta upp saker för mig själv som jag tidigare tyckte var jobbigt att tänka på. Jag bor i Skutskär med min sambo i ett hus vi kallar för Villa Idbäcken. Tillsammans har vi fem barn som alla är lika mycket värda och älskade. Jag har Narkolepsi och kämpar varje dag med att försöka intala mig att jag duger som jag är. Och det gör jag. Trots att min verklighet inte alltid ser ut som din verklighet. Om du klickar på headern till bloggen kommer du till min webshop. Den är väl värd ett besök! Vill du nå mig kan du skicka epost till mig på: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela