Virkat i vitt

Vita virkningar och hjärnspöken.

Stenebergsparken och handledsvärmare

Publicerad 2014-04-24 17:10:00 i Virkat,

Från början när jag startade den här bloggen, tänkte jag att den skulle handla om mig, min familj och sådant vi pysslar med här hemma. Men som vanligt så kan jag inte låta bli att dras med i någon nyhetshändelse, när det väl är något jag reagerar över. 
 
Ibland agerar jag verkligen med dubbelmoral. Som att vi lär våra tonårsdöttrar att inte klä sig för utmanande av risken för att bli våldtagna, istället för att lära alla människor att det finns hjälp att få vid ett avvikande tankemönster, som önskan att vilja våldta. Men jag lägger absolut inte ut bilder på mina barn, lättklädda, utifall att någon pedofil får se dem? Vad är skillnaden?
 
Det är egentligen inte det jag vill skriva om, utan om att våldet ökat i Stenebergsparken i Gävle. Från januari 2013 har det varit 19 våldsbrott i denna lilla park och polisen går ut med en varning om att det blivit ett tillhåll för kriminella och att vi ska välja en annan väg på kvällar och nätter. Min personliga åsikt är ju att om polisen VET att det blivit ett tillhåll för kriminella, varför gör de inte något åt saken, istället för att varna oss "normala" människor att gå en annan väg? "Skyll dig själv om du inte kollar på nyheterna eller läser morgontidningen om du blivit rånad och misshandlad. Vi varnade dig faktiskt där!" 
 
Skattepengarna? Varför betalar vi skatt nu för tiden egentligen? Sjukvården fungerar ju definitivt inte (åtminstone inte i Gävle, nu tillhör ju jag Uppsala), polisen anlitar Efterlyst och skriver i tidningarna istället för att ta itu med problemen, integrationspolitiken är åt helvete för ALLA parter och skolan och äldrevården ska vi inte prata om. Och varför betalar jag 60 kr i skatt och sociala avgifter av 100 intjänade kr som en småföretagare egentligen? Jag får ju inga direkta fördelar rent socialt iaf, förutom att jag personligen sett till att jag har en vettig sysselsättning när staten inte kunde göra sitt jobb och såg till att alla större företag flyttade utomlands till något skatteparadis och vi här hemma blev arbetslösa. Någon röd tråd? För höga avgifter - företagen flyttar - arbetarna betalar ingen skatt - Sverige får inte in skattepengar - välfärden är sopslut. 
 
Och sedan tar man bort allmän värnplikt eftersom Sverige ändå "anses neutralt" men nu när Ukraina och Ryssland ligger i fejd, då vill försvarsminister Karin Enström att vi ska utrusta våra JAS-plan med några målsökande missiler för flera miljoner kronor, men min fråga är, vem ska flyga planen om vi inte har något försvar? Visst förstår väl jag att det finns militärer i Sverige, men lägger inte fru försvarsminister krutet på fel fokusområde nu?
 
Så. Nu har jag gnällt klart på det här förbannade samhället. =) 
 
Här kommer mina virkade handledsvärmare som jag egentligen skulle visa från början. Det var flera dagar sedan jag gjorde dem, men jag har haft så mycket annat att göra... men så blir det ibland! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ellie

Jag heter Ellinor och är 39 år. Jag använder virkningen som terapi. Sedan jag började virka har jag börjat ta upp saker för mig själv som jag tidigare tyckte var jobbigt att tänka på. Jag bor i Skutskär med min sambo i ett hus vi kallar för Villa Idbäcken. Tillsammans har vi fem barn som alla är lika mycket värda och älskade. Jag har Narkolepsi och kämpar varje dag med att försöka intala mig att jag duger som jag är. Och det gör jag. Trots att min verklighet inte alltid ser ut som din verklighet. Om du klickar på headern till bloggen kommer du till min webshop. Den är väl värd ett besök! Vill du nå mig kan du skicka epost till mig på: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela